יום שלישי, 2 ביוני 2015

תרופת פלא או הטעיית הציבור? השרביטן המצוי ומחלת הסרטן


בחודשים האחרונים פונים אלי ולקולגות שלי ,העוסקים ברפואת צמחים קלינית בישראל, מספר לא מבוטל של אנשים שהם או קרוביהם חולים במחלת הסרטן ומבקשים מידע או טיפול בעזרת הצמח שרביטן מצוי ((Ephedra foeminea.

הצמח עלה לאחרונה לכותרות בעקבות כתבה ששודרה בטלויזיה לפני זמן מה ובה סופר על אדם שריפא את עצמו ממחלת הסרטן בעזרת שימוש בצמח.

על פניו גילוי מרעיש, אך בדיקה מעמיקה יותר בחומרים אשר אינם נגישים לרוב הציבור, שכל משאלתו היא רפואה שלמה לו וליקיריו, מראה שהמציאות שונה ודורשת הבהרות וחידוד באופן שלא ישאיר ספק בכל הקשור לשימוש הרפואי בצמח.

מטפלים רבים בצמחי מרפא מדווחים על עליה ניכרת בבקשות למרשמים של שרביטן, והשמועה נפוצה גם בבתי החולים ובקרב חולים ובני משפחותיהם שתרים אחרי הצמח במטרה לקטוף אותו ולהשתמש בו. הפניות הן רבות וומגיעות מכל חלקי הארץ, ולרוב הנן עיקשות וחסרות מידה של זהירות מתבקשת.

מיני השרביטן ברפואה המסורתית וברפואה המודרנית:
השרביטן נחשב כבר אלפי שנים כצמח מרפא חשוב, הן ברפואה הסינית שם מדובר על מין אחר של הצמח ( (Ephedra sinica, והן ברפואה העממית המקומית. מדובר בשיח מטפס הנפוץ בכל חלקי הארץ ורוב השימוש הרפואי המסורתי בו נעשה בעיקר סביב הטיפול במצבים אלרגיים  שונים ולטיפול במחלות במערכת הנשימה. לצמח השפעה מכייחת, השפעה מרחיבת סמפונות והשפעה נוגדת אלרגיה.

החומר הפעיל העיקרי בצמח הוא האפדרין, חומר רפואי הנפוץ בשימוש כבר מעל לחמישים שנה והמסייע בין השאר בהרפייה של עווית בדרכי הנשימה במהלך התקף אסמטי. האפדרין מצוי גם כן במספר תרופות רשומות כדוגמת טיפות אף ותרופות להפחתת גודש. כמות האפדרין בצמח עצמו היא נמוכה במין המצוי בסין, ונמוכה אף יותר בזה המצוי בישראל. עם זאת, וכאן כולנו חייבים להיות קשובים, הצמח אסור לשימוש במדינת ישראל ככל הנראה בעקבות החשש מתופעות הלואי של אותו אפדרין נזכר אשר הנן רבות ומסוכנות. מינון  לא מבוקר של הצמח עלול לגרום לשינויים בקצב הלב, הפרעות שינה חמורות, התקפי חרדה, יתר לחץ דם, כאבי ראש ועוד.

אז איך כל זה קשור לטיפול במחלת הסרטן?
ככל הידוע אין לצמח השרביטן המצוי תכונות נוגדות סרטן מוכרות מסורתית ומוכחות מדעית. אין לו השפעות ידועות שמאטות את התפתחות מחלת הסרטן ואין לו השפעות שמונעות אותה. אין כיום ולו מחקר רציני או עבודה מדעית אחת המוכיחה השפעות שכאלו.
העיסוק בצמח בהקשר הזה הנו תוצאה של מידע לקוי שהועבר על ידי התקשורת בצורה מסולפת ובלתי אחראית. בנוסף, מן הראוי לציין שאותו אדם שרואיין בנושא וטען שנרפא קיבל גם טיפול כימותרפי.

האם קיימים צמחי מרפא היעילים בטיפול במחלות ממאירות?
קיימים סוגים רבים ומגוונים של גידולים סרטניים המתפתחים באופן שונה, מגיבים בדרכים שונות ומטופלים כל אחד באופן שונה. על כן הטיפול בצמחי מרפא במחלת הסרטן הוא מורכב וכמובן שכולל יותר מצמח אחד שיכול לסייע בהתמודדות עם המחלה. הטיפול המשולב צריך להיות קפדני, מבוקר ובעיקר להתבצע על ידי מטפלים ברפואה משלימה שהוכשרו לכך ולא בהחלטות שרירותיות על סמך נתונים כוזבים שפורסמו בערוץ כזה או אחר.

טיפול המשלב צמחי מרפא במחלת הסרטן יכול לסייע בהאטת התפתחות הגידול, בחיזוק המערכת החיסונית ,בהפחתת תופעות הלוואי כתוצאה מהכימותרפיה,בשיפור מצב הרוח בהורדת רמת החרדה וכמובן במניעה של חזרת המחלה בעתיד. 

(המאמר פורסם במקור בשם העמותה הישראלית לצמחי מרפא נכתב ונערך על ידי אסף קורן וגל מ. ראן.)

בריאות והרבה ממנה!
אסף


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה