יום רביעי, 5 ביוני 2019

הטיפול באסטמה של העור (אטופיק דרמטיטיס)



יש משהו מרתק בטיפול באטופיק דרמטיטיס לטעמי. מדובר בתופעה עורית מאוד שכיחה אצל ילדים וילדות בגילאי חצי שנה עד גיל חמש לרוב ולמרות שמדובר בתופעה שלעיתים קרובות חולפת בגיל מסוים היא גוררת סבל ואי נוחות אצל ילדים רבים, הכולל בעיקר גרד שיכול להיות קשה מאוד.

באופן כללי מדובר בדלקת עורית מקומית שהרקע שלה הוא לרוב תגובה אלרגית בשילוב עם גורמים גנטיים ורגישות לחומרים שונים, כאשר לא תמיד ברור מה הוא הגורם המרכזי לתגובה החיסונית חסרת הפרופורציה אך ברור שמדובר בבעיה שבה העור כושל בתפקידו להוות גורם חוצץ בין הגוף ובין גורמים חיצוניים שונים. לאו דווקא כאלה שנחשבים מסוכנים או מזהמים.  בין שאר הגורמים להתפרצות דלקת עור אטופית אפשר למצוא גם קשר ישיר למתח נפשי ממושך, תזונה לקויה, סביבה מתועשת ומזוהמת, אבקנים של צמחים שונים, עובש, חיידקים, וירוסים, מוצרי ניקוי וכימיקלים.

בעברית נוהגים לקרוא לזה "אסטמה של העור" והביטוי הזה, שמחבר בין מערכת הנשימה, החיסון והעור יכול ללמד אותנו הרבה מאוד על המקורות של התופעה ועל הקשר המרתק בין הריאות לבין העור, לא רק פיזיולוגית, אלא גם בעיניי הרפואה המסורתית.

פיזיולוגית, בשלב העוברי, תאי העור ותאי מערכת העיכול מתפתחים מאותו המקור. נתון מעניין ומרתק כאשר אנחנו יכולים לראות במקרים רבים שבמקביל לתופעות האלרגיות העוריות נראה גם נטייה לפתח אלרגיה, רגישות למזונות מסוימים או לכל הפחות תחושות אי נוחות לאחר חשיפה למספר מיני מזון כגון ביצים, חלב ועוד או החמרה ב גם אם לא משמעותית מאוד, שתתבטא במערכת הנשימה, נטייה לקוצר נשימה בחילופי עונות, נזלת מרובה וכרונית, נטייה לסינוסיטיס אצל מבוגרים ולעיתים גם אסטמה אצל ילדים במקביל להחמרה של הנגעים האטופיים על העור.

ברפואה המסורתית לאורך השנים נהגו לחבר בין מערכת הנשימה והעור. מקור התפישה הזו קשורה בין השאר בתהליכי פיזור נוזלים בצורה מאוזנת, יכולת ניצול המשאבים האנרגטיים וכמובן ביכולת של מערכות שונות בגוף לפנות בצורה סדירה ותקינה חומרי פסולת מהמערכת.

על פי הרפואה המסורתית נהוג לציין מספר גורמים שעלולים להחמיר מופע של אטופיק דרמטיטיס חלקם שגורים  גם היום בפי כל רופא ומטפל גם היום וחלקם נחשבים מעט שנויים במחלוקת לפעמים אבל עם היסטוריה של מעל 2500 שנה של רפואה קשה להתווכח וכדאי לפחות לנסות.

הנה כמה דברים שכל אחד מאתנו יכול לנסות ליישם על מנת להפחית את התסמינים של הגרד, בעיקר בעונה הזו כאשר הזעה מחמירה משמעותית את המצב.

תזונה: להימנע ככל שאפשר ממזונות שעלולים לייצר תגובה של רגישות או החמרה של תופעה אלרגית. למטופלים שלי אני ממליץ להימנע ככל הניתן ממוצרי חלב ובעיקר מחלב ניגר בעונות הקשות יותר ובעיקר כאשר התופעות קשות יחסית. הפחתה ככל האפשר בביצים בימים שבהם הגרד קשה, ומינימום חשיפה למזון מעובד שמכיל בין השאר משפרי טעם כמו מונוסודיום גלוטומאט שעל פי מחקרים שנעשו לאחרונה משפיע לרעה (בין השאר) על אלרגיות. מעבר לכך הקפדה על תזונה נבונה ומאורגנת גם אצל ילדים וגם אצל מבוגרים, עשויה לשפר את המצב באופן משמעותי.

הימנעות משמנים מינרליים: אני נוהג להמליץ למטופלים שלי להימנע ממשחות קרמים וסבונים המכילים שמנים מינרליים. שמנים אלו מקורם בתעשיית הנפט ומעבר לתחושה ראשונית של שימון וסיכוך העור הם מזיקים לטעמי בשימוש לאורך זמן. הטבע שופע בצמחים שמכילים שמנים נפלאים ועשויים להתאים הרבה יותר. בין השאר שמן זית, שמן שקדים, שמן אבוקדו ועוד הרבה. כולם בכבישה קרה כמובן וכחלק מתערובת או קרמים ייעודיים.

שיבולת שועל באמבטיה- נשמע מוזר, אבל החומרים הריריים שמורגשים היטב כאשר אתם מכינים דייסת קוואקר בבוקר משפיעים בצורה נהדרת גם על הזנה של העור.  נהוג להשרות מעט שיבולת שועל בכוס מים חמים עד שהם מתרככים ולסנן את הנוזל לאמבטיה של הילד. ישנם הורים שמכניסים מעט מהקוואקר לתוך גרב ומכניסים אותה כמו שהיא לאמבט. החומרים הללו לרוב בעלי תכונה מרגיעה, נוגדת דלקת ומזינה לעור ומשמשים בין השאר במוצרים רבים של קוסמטיקה טבעית.

צמחי מרפא: ישנם מספר צמחים שיכולים לקחת חלק בטיפול באטופיק דרמטיטיס. חלקם נוגדי אלרגיה כמו צמח הקערורית הסינית (Scutelaria baiclensis) חלקם מאזנים את התגובה החיסונית ומשפרים אותה כגון הקדד הסיני (astragalus) וחלקם יעבדו על שיפור איכות הפינוי של פסולת ממערכת העיכול בצורה יעילה יותר, בעיקר על ידי תמיכה בפעילות של הכבד ושל כיס המרה כדוגמת הגדילן המצוי (Silybun marianum) שורש שן הארי (Taraxacum off) או עלי סרפד (Urtica dioca)


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה